Nadine en Madieke: Collega’s én goede vriendinnen

Nadine en Madieke lopen de deur bij elkaar plat. Nadine van den Berg en Madieke van Rijn werken allebei als leerkracht van groep 8 bij de Kikkenduut in Oisterwijk. Nadine is daarnaast teamleider en werkzaam bij de school sinds 2010. Madieke is in 2020 gestart.
Toen Nadine in 2010 na haar studie startte op de Kikkenduut voelde ze zich direct welkom. Nadine: “Als nieuwe leerkracht werd ik warm ontvangen en ook de manier waarop er naar het onderwijs en de kinderen werd gekeken sprak me aan.” Madieke startte net voor corona als zij-instromer. Madieke: “De eerste periode moest ik nog op voor mijn bekwaamheid, maar de collega’s namen me direct serieus. Er werd gevraagd naar mijn mening en dat gaf me het gevoel dat ik iets te brengen had. Ik startte in de middenbouw, heb daarna bij de kleuters gestaan en sta nu net als Nadine voor groep 8.”
Uit noodlokaal groeit vriendschap
De vriendschap tussen de twee groeide heel natuurlijk. Madieke: “We hadden al vanaf het begin een fijne klik. We hebben gedeelde interesses en we zijn ongeveer even oud. ‘Ruim 29 jaar’, zeggen we altijd, haha.” Toen ze met hun klassen naar een noodgebouw moesten, werd hun vriendschap hechter, vertelt Nadine: “De school was uit zijn jasje gegroeid, er moest verbouwd worden en dit was de tijdelijke oplossing voor drie klassen. Hoewel we in het hele team een fijne sfeer hebben, ontstond er in dit noodgebouw nog meer groepsgevoel. We waren meer op elkaar aangewezen en gingen steeds vaker met z’n vieren buiten school iets doen; samen een hapje eten, spelletjes doen, een pubquiz.”
Hulp durven vragen
Als collega’s werken ze graag samen. Hun vaardigheden vullen elkaar goed aan. Nadine: “Madieke is goed met IT en komt altijd met handige oplossingen. Andersom heb ik wat langer onderwijservaring en vraagt ze mij om advies over hoe ik bepaalde dingen aanpak in de klas.” De twee staan allebei voor een groep 8 en overleggen dus vaak. Madieke: “We hebben een grote liefde voor ons vak, dus we bespreken dan hoe we de stof gaan uitleggen aan de kinderen of we bereiden het schoolkamp samen voor. We vragen ook weleens of de ander even wil meekijken bij een les.” Nadine vult aan: “We lopen de deur bij elkaar plat en durven elkaar om hulp te vragen. Voor de kinderen is dat inmiddels vanzelfsprekend. Die vinden het heel normaal als Madieke even hier in de klas is of andersom. Zo leren ze meteen dat iemand om hulp vragen heel normaal is.”

Feedback geven
De vriendschap versterkt hun relatie als collega’s juist. Nadine: “Soms als we zien dat de ander moe is of een vervelende week heeft, dan nemen we elkaar bepaald werk uit handen. We kunnen elkaar ook eerlijk feedback geven.” Het zakelijke en vriendschappelijke kunnen ze goed scheiden als dat nodig is. Nadine: “Het ene moment maken we samen lol en het andere moment heb ik als teamleider een doelstellingengesprek met Madieke waarbij ik haar ambities bespreek. Onze enige valkuil is misschien onze werkethos. We willen ons vak allebei zo goed mogelijk doen. Daarin houden we elkaar goed in de gaten.”
Plezier maken
Verder maken de twee docenten ook veel lol samen. Madieke: “Dan maken we elkaar met een knipoog belachelijk. Nadine maakt grapjes over mijn computermuis en ik over hoe zij soms praat met haar handen.” Maar soms betrapt Madieke zichzelf erop dat ze precies hetzelfde doet: “Dan sta ik op z’n Nadines voor de groep en ben ik ook met mijn handen aan het gebaren. Ze heeft jarenlange ervaring en daar neem ik onbewust veel van over.”
Passie en plezier
Het plezier dat ze samen hebben, brengen ze ook over op de rest van de school. Madieke: “We nemen vaak het initiatief om activiteiten voor het hele team te bedenken. We bedenken bijvoorbeeld een quiz voor het team en we zitten samen in de werkgroep voor het jubileum van de school. We vinden het leuk om iedereen mee te nemen in onze passie voor de school.”
Zoek jij ook fijne collega's die vrolijk, behulpzaam, gezellig en nieuwsgierig zijn?