Van leerkracht naar schooldirecteur

Max en Hanneke grepen de kans om door te groeien
MaxHanneke

Hoe maak je de stap van leerkracht naar schooldirecteur? Hanneke Tijssen en Max van den Berg weten er alles van. Hanneke startte dit schooljaar als directeur van Jan Ligthartschool Driecant, terwijl Max die rol een jaar eerder op zich nam bij De Fonkel. Bij Kinderstad grepen ze de kans om door te groeien. 

De eerste jaren

Voor Hanneke begon het avontuur bij Kinderstad veertien jaar geleden, toen ze als startende leerkracht solliciteerde bij de toenmalige Jan Ligthartgroep (nu Kinderstad). "Ik koos niet bewust voor een bepaalde stichting. Ik was net afgestudeerd en wilde vooral graag aan de slag," vertelt ze. Max had daarentegen een specifieke ambitie: "Ik wilde stagelopen bij een stadse school en koos daarom voor De Fonkel. Daarna ben ik er blijven werken."

Het eerste jaar zelfstandig voor de klas staat nog helder in hun geheugen. Max: "Mijn eerste eigen groep, ouderavonden, Cito-toetsen... Alles was spannend én leuk!" Na een aantal jaren, waarin ze inmiddels ook als teamleider werkten, merkten ze allebei dat ze toe waren aan een nieuwe uitdaging. Hanneke: "Tijdens een master Onderwijskunde ontdekte ik dat ik graag een school wil leiden." Ook Max herkende dat gevoel. "Als teamleider hield ik me steeds meer bezig met managementtaken en begon ik me af te vragen of schooldirecteur iets voor mij zou zijn."

Directeur worden

Om door te groeien tot schooldirecteur was wel doorzettingsvermogen nodig. "Ik heb er hard voor gewerkt om teamleider te worden en ik heb de opleidingen Schoolleider Basisbekwaam en Vakbekwaam gedaan. Gelukkig werd mijn potentie gezien," vertelt Hanneke. Max kreeg de kans om adjunct-directeur te worden bij een basisschool van een andere stichting. "In korte tijd heb ik daar ontzettend veel geleerd. Maar ik heb altijd gezegd: áls ik directeur word, dan is het bij De Fonkel. En zes maanden later kwam die vacature vrij. Ik ging op gesprek en werd aangenomen. Soms lijkt het gewoon zo te moeten zijn." 

Verantwoordelijkheid

Hoe ziet het eerste jaar als directeur eruit? Voor Hanneke voelt het regelmatig zoals haar eerste jaar als leerkracht: "Alles is weer nieuw en spannend, maar op een andere manier. Waar ik toen vooral bezig was met mijn lessen en het leren kennen van mijn leerlingen, voer ik nu bijvoorbeeld lastige gesprekken en beoordelingsgesprekken. Dat is weer een hele andere uitdaging. Maar je leert elke dag." Dat geldt ook voor Max: "Waar ik eerder verantwoordelijk was voor een klas met 20 kinderen, draag ik nu de verantwoordelijkheid voor álle leerlingen en collega’s. Dat is echt een andere dynamiek." 

Begeleiding voor iedereen

De ondersteuning vanuit Kinderstad helpt ze bij hun eerste stappen als directeur. Max: "Ik krijg de ruimte om mijn eigen draai aan het directeurschap te geven, maar er is altijd iemand om mee te sparren." Hanneke ervaart die steun ook: "Ik heb een coach én een buddy, dus ik kan met mijn vragen altijd bij iemand terecht. Even vragen 'hoe zit dit?', of 'hoe doe jij dat?', is heel fijn."  Die begeleiding is er niet alleen voor directeuren maar ook voor nieuwe leerkrachten bij Kinderstad. Max: "Bij Kinderstad nemen we zoveel mogelijk praktische zaken uit handen, zodat leerkrachten zich volledig kunnen richten op de kern van het vak: lesgeven." De focus op HPS (High Performance Schools) waarbij het lesgeven is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methodes, biedt volgend Hanneke duidelijkheid en structuur: "Voor veel leerkrachten is dat een verademing." 

Laat zien wat je kan

Wat ze willen meegeven aan leerkrachten met leidinggevende ambities? Volgens Max is het belangrijk om jezelf zichtbaar te maken: "Je moet jezelf verkopen, want kansen komen niet zomaar naar je toe." Hanneke sluit zich daarbij aan en benadrukt dat je initiatief moet tonen: "Wacht niet tot je gevraagd wordt! Pitch jezelf en laat zien wat je in huis hebt." 

Waarom Kinderstad?

Zichzelf ergens anders zien werken, kunnen ze nauwelijks voorstellen. Hanneke: "HPS is echt mijn werkwijze. Ik zou niet anders meer willen." Max waardeert de gedeelde visie binnen Kinderstad: "Iedereen werkt hier vanuit hetzelfde uitgangspunt, van leerkrachten tot kwaliteitscoördinatoren en directeuren. Dat zorgt voor focus én rust." 

Nieuwkomers

Zie jij jezelf ook bij Kinderstad werken?

Wil jij net als Hanneke en Max aan de slag op een van onze basisscholen? Ontdek onze openstaande vacatures en wie weet verwelkomen we jou binnenkort bij Kinderstad!

Bekijk vacatures bij Kinderstad