Richard koos voor het zij-instroomtraject
Iets doen waar hij maatschappelijke en sociale voldoening uit zou gaan halen, dat was de wens van Richard nadat hij tot de conclusie kwam dat werken in de cultuursector hem niet die gewenste voldoening gaf. Hij kwam bij uitgeverij Malmberg terecht, waar hij, al was het vanuit een andere rol, van het onderwijs kon proeven. En dat smaakte naar meer. Richard solliciteerde op een zij-instroomplek op basisschool Panta Rhei, gevestigd op locatie Don Sartostraat in Tilburg: “Ik koos bewust voor een school van Kinderstad omdat de visie op lesgeven perfect bij mij past.” Zo wordt op alle basisscholen van Kinderstad lesgegeven volgens de EDI-aanpak, wat staat voor Expliciete Directe Instructie. Met deze methode krijgen leerlingen heldere instructies en worden hoge verwachtingen gesteld, waardoor ze worden geholpen om de leerstof eigen te maken.
Leren en werken combineren
“Het zij-instroomtraject was voor mij echt goed te doen,” vertelt Richard. “Ik heb ervoor gekozen om naast mijn studie fulltime voor de klas te gaan staan. Heb je een gezin, dan zou ik je aanraden naast de opleiding parttime les te geven, omdat het anders echt teveel wordt.” Wanneer je begint aan het zij-instroomtraject, werk je eerst naar het geschiktheidsonderzoek toe. In deze periode staat vooral veel leren, meekijken en ervaring opdoen centraal. Richard voegt toe: “Bovendien heb je iedere week nog één avond les en werk je aan je portfolio, waarin je laat zien dat je klaar bent om als basisschoolleerkracht te werken. In totaal ben ik drie jaar bezig geweest en nu sta ik voor groep 6/7. Het is echt allemaal de moeite waard geweest!”
Vallen en opstaan
Volgens Richard is het mooie van het zij-instroomtraject dat je direct voor de klas staat en dus meteen praktijkervaring opdoet. "Dat is waardevol, omdat je hier het meeste van leert. En dat is fijn. Je doet veel theoretische kennis op tijdens de opleiding en dat moet ook. Maar wanneer je voor de klas staat, moet je situaties gaan herkennen. En dan de juiste theorie toepassen. Het is een kwestie van vallen en met hulp van je collega's weer opstaan.” Een andere waardevolle tip die Richard graag meegeeft op basis van zijn ervaring: “Je werkdag heeft ook echt een einde. In het begin was ik nog avonden bezig met het voorbereiden van mijn lessen, omdat ik ze perfect wilde maken. Maar ik heb geleerd dat het net zo belangrijk is om de volgende dag uitgerust voor de klas te staan dan perfect voorbereid maar vermoeid. De kinderen hebben een uitgeslapen en fitte leerkracht nodig.”
Elke dag een beetje groeien
Richard antwoordt op de vraag wanneer hij zijn werkdag geslaagd vindt: “Of we nu samen een ruzie hebben opgelost of een leerling die breuken eerst lastig vond het nu begrijpt, mijn werkdag is geslaagd wanneer ik naar huis ga met het idee dat iedereen een stapje vooruit heeft gezet. Of dat nu is als mens, in vakvaardigheden of in onderlinge interacties. Dat is voor mij het mooiste aspect van dit vak: groei zien. Als je graag iets wilt overbrengen aan kinderen, raad ik je echt aan voor het zij-instroomtraject te kiezen; je kunt je passie vanaf dag één gelijk ervaren.”
Ook aan de slag in het onderwijs?
Net als Richard het zij-instroomtraject volgen? Of wil je meer lezen over het werken bij Kinderstad? Klik dan door voor meer informatie of bekijk onze openstaande vacatures!